The Oval Office schrijft geschiedenis met UGent

‘UGent groet student.’ Om die boodschap kon je niet heen in de weken rond de start van het academiejaar. De verwelkomingscampagne die The Oval Office creëerde voor de Gentse universiteit is een knap staaltje van community building en positive activism. De universiteit brak een week lang uit. En daarbij werden oude tradities niet gespaard.

Eigenzinnige openingsweek

Voor het eerst in de geschiedenis wilde de UGent een nieuw elan geven aan de opening van het academiejaar. De doelstelling was duidelijk: meer betrokkenheid, verbondenheid en trots creëren bij studenten, personeel en de Gentse bevolking. Er moest kortom een gevoel van community komen. The Oval Office werkte daarop een eigenzinnige openingsweek uit, met één duidelijke boodschap: UGent groet student.

Zichtbaarheid in de stad

De aftrap van de campagne gebeurde door de supporters van voetbalclub AA Gent: tijdens de match tegen Sint-Truiden ontrolden ze een 20 meter lange tifo om de studenten welkom te heten in Gent. De ‘UGent groet student’-boodschap werd vervolgens verspreid op grote panelen, advertenties in De Gentenaar en met gepersonaliseerde affiches bij handelaars rond de campussen in Gent en Kortrijk. In een reeks online video’s is te zien hoe de boodschap Gent en Kortrijk veroverde.

Openingsstoet breekt met traditie

De stoet waarmee het academiejaar officieel werd geopend, vormde het hoogtepunt van de campagne. Voor het eerst liepen niet alleen bestuurders, decanen, professoren en directeurs mee in de stoet, maar werden ook alle medewerkers van de universiteit uitgenodigd. Het werd een positieve optocht met drummers op olievaten en manifestatieborden met welkomstboodschappen. Bovendien kon iedereen de stoet en de openingszitting volgen via een livestream op de Facebookpagina van UGent. Alumnus Freek Braeckman stond in voor de verslaggeving.

Belevingen voor studenten

Na de officiële opening waren er bijna dagelijks live belevingen voor de studenten. Op maandag ging een drumband langs in de campussen om hen een warm en luid welkom te geven. Daarna volgden in Gent en Kortrijk nog een kookworkshop, gratis gadgets op de Student Kick-Off en een initiatie tai-chi en yoga. De live belevingen kregen trouwens een online verlengstuk, met elke dag updates via de verschillende online kanalen van de UGent.